Blog

Határtalanul! program 2019

2019.05.30 09:45

Felvidéken jártunk a Határtalanul! programban

Iskolánk idén hatodszor vett részt az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott Határtalanul! programban, melynek során egy határon túli magyar iskolával kell együttműködni. A projekt célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, szakmai és személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése két kirándulás során.

Erdélyben háromszor, Délvidéken kétszer jártunk eddig, ezúttal a felvidéki területre esett a választás.

Összefoglaló videó: www.youtube.com/watch?v=urGx8CF-Wsk&feature=emb_title

Beszámók, galéria: hatartalanul2019.webnode.hu/

Erdélyben jártunk - Határtalanul! program

2018.06.11 09:46

HATÁRTALANUL! - „Kirándulás Erdélyben és Somogyországban”

Videók, galéria, beszámoló: gepeszelite.wixsite.com/hatartalanul

HATÁRTALANUL!

„Kirándulás Erdélyben és Somogyországban”

2018. április – május

Iskolánk idén ötödször vett részt az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott Határtalanul! programban, melynek során egy határon túli magyar iskolával kell együttműködni. A projekt célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, szakmai és személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése két kirándulás során.

Idén az Eötvös – hasonlóan a 2010-es és 2016-os projekthez - a csíkszeredai Székely Károly Szakközépiskolával kötött együttműködést.

Korábbi kirándulásaink:

2010: „Kultúrtörténeti kirándulás Erdélyben műszaki szemüvegen keresztül”

Partneriskola: Székely Károly Szakközépiskola, Csíkszereda

2015: „Tavaszi hadjárat Délvidéktől Somogyig”

Partneriskola: Beszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközpont, Magyarkanizsa

2016: „Barangolás Erdélyben és Somogyországban”

Partneriskola: Székely Károly Szakközépiskola, Csíkszereda

2017. „Kalandozás Délvidéken és Dunántúlon”

„Kirándulás Erdélyben és Somogyországban”

2018. április – május

A két iskola először 2010 júniusában működött együtt a Határtalanul! programban. A Kultúrtörténeti kirándulás Erdélyben műszaki szemüvegen keresztül” című projekt során az Eötvös csoportja látogatott el székelyföldi partnerhez, a magyarországi kirándulás akkor még nem szerepelt a pályázatban.

A 2016-os, „Barangolás Erdélyben és Somogyországban” című projektben már két kirándulás szerepelt, hasonlóan az ideihez.

Első kirándulás - 2018. április 16-20. - Magyarország

Elsőként a csíkszeredai iskola csoportja látogatott Magyarországra. Vendégeink április 16-án, hétfő este érkeztek a kollégiumba, ahol vacsora és rövid ismerkedés után elfoglalták a szállást.

Másnap délelőtt mutattuk be az iskolát. A könyvtárban, a projektben részt vevő 10/E-s tanulók bemutatták az osztályról készített videót, majd személyes bemutatkozásra került sor. Itt adtuk át vendégeinknek a több doboznyi könyvadományt is.

A délelőtt folyamán még végigjártuk az iskola helyiségeit: az aulát, tornatermet, tanműhelyeket, illetve a kaposvári Térségi Integrált Szakképző Központ műhelyeit. A különböző berendezéseket, eszközöket nagy érdeklődéssel figyelték a szeredai diákok (tanáraik kiváltképp), a nézelődés mellett szakító vizsgálatot és keménységmérést is végeztek.

Délután Detrich István, iskolánk egykori tanára vezetésével tartalmas sétát tettünk a városban. Takáts Gyula költő emlékháza érintésével, a Fő utcán végighaladva megtekintettük a szecessziós épületeket, a levéltárat, a Városházát és a Nagyboldogasszony-székesegyházat. Vendégeink örömmel fedezték fel, hogy a Kossuth téren lévő „testvérvárosok iránytűje” emlékkövön Csíkszereda is szerepel, amely 1990 óta Kaposvár testvérvárosa. Némi szabad programot és vacsorát követően vendégeink a tornateremben focival vezették le a nap fáradalmait.

Szerda reggel Pécsre utaztunk. A buszpályaudvartól a Király utcán keresztül közelítettük meg a Dóm teret, majd szabad program, bevásárlás után a Cella Septichora Látogatóközpontba mentünk. Itt Cellactivity-n vettünk részt: tárlatvezetést követően a pécsi világörökségi helyszín, és Sopianae római korának témakörére vonatkozó activity során elevenítették fel a diákok a program során szerzett ismereteiket. A délutáni program a Szent Péter és Szent Pál Székesegyház megtekintése volt, megnéztük a kápolnákat, az altemplomot, és felmásztunk az egyik toronyba is, ahonnan pazar kilátás nyílt Pécsre és környékére. Vacsoraidőre érkeztünk meg Kaposvárra.

Csütörtök délelőtt Bőszénfára, a Kaposvári Egyetem Vadgazdálkodási Tájközpontjában található Vadasparkba látogattunk, ahol traktorra szálltunk, és körülnéztünk a birtokon. A vízi bivalyokat, szarvasokat, muflonokat saját élőhelyükön figyelhettük meg, majd bátran bementünk az állatsimogatóba, ahol szelíd lámákkal, szarvasokkal, kecskékkel találkoztunk. Érzékeny búcsút követően buszra szálltunk, és Detrich István kalauzolásával a Zselici Tájvédelmi Körzeten át tértünk vissza Kaposvárra. Délután kiutaztunk Taszárra, az egykori laktanyába. Itt megtekintettük a Hely- és Repüléstörténeti Kiállítást. A diákok számára nagy élmény volt a különböző repülőgépek, alkatrészek, rakéták bemutatása. Az öltözékeket, szkafandereket fel is próbálhatták a diákok. A rendkívül lelkes, egykoron itt szolgált tárlatvezető és az időközben betoppant taszári polgármester személyes beszámolója szintén érdekfeszítő volt. Vacsorát követően megbeszéltük a második kirándulás részleteit, majd elbúcsúztunk egymástól, mivel vendégeink kora reggel indultak hazafelé.

Második kirándulás - 2018. május 7-11. - Székelyföld

Május 7-én, hétfő reggel fél hétkor indultunk, Szeged – Arad – Déva – Segesvár – Székelyudvarhely - Csíkszereda útvonalon. Az út során feltűnő volt a román többségű terület és Székelyföld rendezettsége, tisztasága közötti különbség. Az időzóna váltás miatt egy órával később érkeztünk meg a szállásra, ahol szendviccsel vártak minket.

Másnap reggel Györfy Ildikó, a csíkszeredai iskola igazgatónője fogadott minket. Kollégái vezetésével megtekintettük a tantermeket, tanműhelyeket. Ezt városnézés követte, a sétálóutca, a Mikó-vár, a Makovecz Imre által tervezett Milleniumi templom és a piac érintésével. Szabad program és ebéd után délután kisétáltunk a magyarság legnagyobb zarándokhelyéhez, a Csíksomlyói kegytemplomhoz, ahol ferences szerzetes tartott nekünk előadást. Sajnos a Kissomlyó-hegyhez tervezett kirándulás elázás miatt elmaradt.

Szerda reggel Székelyudvarhelyre utaztunk, ahol az Emlékezés parkjában megkoszorúztuk Csaba királyfi szobrát. A városnézést az időjárás zavarta meg, de az esőt különböző kávézókban sikeresen átvészelte a társaság. Ezután a Sós-patak völgyében fekvő Szejkefürdőhöz utaztunk, ahol a székelykapuk során át Orbán Balázs író, néprajzi gyűjtő, a „legnagyobb székely” síremlékéhez sétáltunk, és koszorúztunk. Délután a közel 1300 méter magasan fekvő Hargitafürdőre látogattunk. Az ásványvizeiről és mofettáiról híres üdülőtelepnél süvítő szélben megebédeltünk, majd felsétáltunk a pálos kápolnához, ahol Bátor Botond szerzetes beszélt az egyetlen magyar alapítású szerzetesrendről és a fatemplomról. Visszafelé az erdőn átmentünk vissza, a mofetták érintésével, s közben vizet is kóstoltunk.

Csütörtökön Kézdivásárhely volt a kirándulás célpontja. Útközben megálltunk Nyerges-tetőn, a székelyek „Thermopülai csatájának” emlékhelyén (https://www.nyergesteto.hu/hu/utkozet1849/). Koszorúzás után Kézdivásárhelyre utaztunk, ahol az Incze László Céhtörténeti Múzeumban régi mesterségekről és a város történelméről láttunk kiállítást. A székely falvak sokszínű népviseletét bemutató babakiállítás különösen érdekes volt, a Csíkszeredán tanuló diákok lelkesen fedezték fel saját lakóhelyük ruháit. A városközpontban elköltöttük az ebédet, majd továbbhaladtunk a Szent Anna-tóhoz. A kialudt vulkáni kráterben lévő tavat az esővíz táplálja, emiatt fokozottan védett, idén a fürdőzést is megtiltották benne. A medve nincs tiltva, így meg is jelent „Sanyi”, a 2 éves, árva bocs, aki a kukák felborítása és pancsolás mellett össze-vissza futkározott. A vadállat randalírozása miatt a tó körüli sétát el is kellett napolnunk. Hazafelé Tusnádfürdőn még megálltunk, szabad program mellett megnéztük a Kisboldogasszony templomot, amit a véres kezű román diktátor, Ceausescu parancsa ellenére nem mertek lebontani, tartva a nép haragjától. Vacsora előtt elbúcsúztunk újdonsült székely barátainktól, és bepakoltunk a másnapi hosszú hazaútra. Péntek reggel 5 órakor a pilóta elindította buszunkat, így délután négykor meg is érkeztünk Kaposvárra.

Összefoglalás

Diákjaink alaposan megismerkedtek az erdélyi magyarok történelmével és jelenével. A székelyek vendégszeretete, a gyönyörű természeti és történelmi helyszínek mind-mind maradandó élményt jelentettek. A közös programok, az együttes utazások megerősítették a két csoport jó viszonyát, barátságok szövődtek tanárok és diákok között is. Meghatározó volt Székelyföld történelmi, vallási és kulturális emlékeinek felkeresése a Nyerges-tetőtől Csíksomlyóig.

A jövőben lehetőség szerint szeretnénk folytatni az együttműködést.

Sebestyén István mesemondó előadása

2018.01.30 12:48

2018. január 29-én Sebestyén István bukovinai székely népművészt láttuk vendégül a kollégium társalgójában. A Rákóczi Szövetség támogatásával megvalósult rendezvényen közel százan – tanulók, szülők, tanárok – hallgatták a mesemondót.

Ráhangolásként tanulóink műsorát láthattuk: magyarpalatkai párost táncolt Bruszt Laura (11/B) és Harangozó Barnabás (11/K), citerán somogyi népdalokat játszott Kéhler Soma (11/C), végül Harangozó Barnabás bukovinai szólótáncot, silladri-t adott elő.

Sebestyén István mesemondó először a bukovinai székelyek útjáról, az áttelepítésekről, majd az ember és az asszony teremtéséről mesélt. A farsangi ünnepkör kapcsán a párválasztás szépségeiről és nehézségeiről hallhattunk népmeséket, mondókákat és csúfolókat. A Mátyás-emlékév alkalmából Mátyás király és a burkus király találkozását idézte fel az előadó, végül borköszöntőt és áldást mondott.

Az ízes székely nyelven előadott mesék, mondókák és énekek nagy tetszést arattak a hallgatóság körében.

Sebestyén István mesemondó előadása

2017. november 16-án, csütörtökön

A vasfüggöny mögötti világ Garcia Márquez szemén át

2017.09.18 08:59

Szeretnéd tudni, hogyan látta egy 30 éves dél-amerikai újságíró a vasfüggöny mögötti világot 1957-ben? A későbbi Nobel-díjas Gabriel García Márqueznek lehetősége volt betekinteni a keleti blokk világába a moszkvai Világifjúsági Találkozó résztvevőjeként. Útinaplóiból, riportjaiból megtudjuk, ő hogyan látta a helyzetet.

Vélemények:

kulturpara.blog.hu/2017/08/23/a_vasfuggony_mogotti_vilag_marquez_szemen_at?utm_source=bloghu_megosztas&utm_medium=facebook_share&utm_campaign=blhshare

moly.hu/konyvek/gabriel-garcia-marquez-utazas-kelet-europaban

Határtalanul! - „Kalandozás Délvidéken és Dunántúlon” 2017. május - június

2017.06.20 10:56

Video:

www.youtube.com/watch?v=N30cD2qrIUQ&feature=youtu.be

HATÁRTALANUL! PROGRAM A GÉPÉSZBEN

„KALANDOZÁS DÉLVIDÉKEN ÉS DUNÁNTÚLON”

2017. MÁJUS – JÚNIUS

Iskolánk idén negyedszer vett részt az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott Határtalanul! programban, amely során egy határon túli magyar iskolával kell együttműködni. A projekt célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, szakmai és személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése két kirándulás során.

Idén az Eötvös – hasonlóan a 2015-ös projekthez - a szerbiai, magyarkanizsai Beszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközponttal kötött együttműködést.

Az előkészítő órákon Zsom János tanár úr által diákjaink alaposan megismerkedtek Délvidék és Szerbia történelmi múltjával, kultúrájával és jelenlegi helyzetével.

1.kirándulás

Elsőként, 2017. május 8 –11. között a kaposvári iskola 10/C –s tanulókból álló csoportja látogatott Délvidékre. Az első nap Horvátország felől közelítettük meg Zombort, az egykori Bács-Bodrog vármegye székhelyét. Ebédeltünk egy középiskola menzáján, aztán városnézés következett. A Városházán megtekintettük a zentai csatáról készült hatalmas méretű festményt. Ezután Topolyára utaztunk, ahol a Tájházat és a Kovácsmúzeumot néztük meg. Este érkeztünk a szállásra, Tóthfaluba.

Másnap a magyarkanizsai iskola csoportjával együtt indultunk Zalánkeménhez, ahol a Tisza a Dunába torkollik. Útközben megálltunk Újvidéken, ahol ebédünk (pljeszkavica) felvétele után megnéztük a főteret, és bementünk a Mária Neve Nagytemplomba. A buszból megcsodáltuk a péterváradi erődítményt is, amely a Bánk bánból ismert Petur bánról kapta a nevét. Ezt követően elindultunk a Szerémségbe, a ma már elfeledett, egykor a legjobbnak számító borvidék érintésével Karlócán a buszból megnéztük a Béke Királynője templomot, melyet az 1699-es békekötés helyszínére építettek. A zalánkeméni kikötőnél az ebéd elfogyasztása után egy órás hajózás következett a Duna-Tisza torkolatában. Visszafelé másik útvonalon mentünk a Bánságba, az aracsi pusztatemplomhoz. A 13. századi monumentális templomrom a puszta közepén fekszik, egy göröngyös bekötőúton lehet megközelíteni. Itt közösen megkoszorúztuk a kopjafát, és hazaindultunk Tóthfaluba.

Szerdán a szállásunk közelében fekvő Szabadkára látogattunk. A híres piacon bevásároltunk mindenféle hasznos és értékes termékből, majd a városközpontba mentünk, ahol a gyönyörű, szecessziós stílusú Városházát és Kosztolányi Dezső szülőházát néztük meg. Az író, költő szobránál koszorúztunk is.

Délután a Tóthfalun elköltött ebéd után a magyarkanizsai partneriskola fogadott minket. A kirándulásokon részt vevő osztályuk bemutatta saját munkáit és a műhelytermeket. Ezt foci követte, amit a vendégcsapat nyert nagy fölénnyel. Közben a tanárok igazgatói értekezleten vettek részt… . A kanizsai diákok tartottak még egy rövid városnézést a gépészeseknek, majd visszamentünk szállásadónkhoz.

Utolsó nap Zentára utaztunk, ahol a városnézés során felmentünk a Városháza kilátójába. Ugyanitt az 1697-es zentai csata makettjét csodálhattuk meg egy előadás kíséretében. Délben ebéd, majd búcsúzkodás után hazaindultunk Kaposvárra.

2.kirándulás

A második kirándulásra június 6 – 9. között került sor. A első napon a magyarkanizsai iskola 27 fős csoportja tett egy kitérőt Szigetváron, a Szulejmán emlékműnél. A késői ebédet rögtön foci követte a Virág utcai tornateremben. A vendégiskola két csapatot alakított ki, a gépészesekkel együtt így hármas bajnokság zajlott: minden csapat kétszer játszott mindkét ellenfelével. Nagy küzdelem folyt a miniatűr méretű kapukra, végül a vendégek tizedikes csapata győzött, megelőzve a tizenegyedikeseket és az házigazdákat.

Másnap reggel a rómahegyi szállásról gyalog érkeztek vendégeink a TISZK-be, ahol Krénusz Ernő tanár úr vezetésével körbejárták a különböző tanműhelyeket. A nézelődés mellett szakító vizsgálatot és szívósságmérést is végeztek. Utána a Pázmány utcai épületben igazgató asszonyunk fogadta a csoportot. A programban részt vevő gépészes osztály a könyvtárban tartott bemutatót az iskoláról, a szakmákról és az első kirándulásról.

Ebéd után fakultatív programként vendégeink egy része a Salazar bosszúja című filmet nézte meg a moziban, a többiek addig szabadon lófrálhattak. Mivel senki sem tévedt el, a film után Puskás Béla helytörténész vezetésével hosszú városi sétára indultunk az egykori vár helyétől (ma Pláza) az Ady és Fő utcán. Megnéztük a felújítás alatt álló Színházat, a Dorottya Hotelt, a Zsolnay kutat, a szobrokat és egyéb műemlékeket.

A harmadik nap reggel elutaztunk Fonyódra. Itt kezdésként felgyalogoltunk a Várhely kilátóhoz, ahonnan kedvünkre gyönyörködhetünk a panorámában. Utána visszasétáltunk a parthoz, ahol kötetlen strandolás volt a program.

Pénteken a taszári Hely- és Repüléstörténeti Kiállítást tekintettük meg bő két óra alatt. Az egykori laktanyában Kontsagh Sándor és Tarlósi József nyugdíjas katonatisztek mutatták be a kiállított repülőgépeket, azok működését, legfontosabb alkatrészeiket, illetve meséltek csodálatos vagy éppen elrémisztő történeteket katonakorukból. Ebédre éppen visszatértünk Kaposvárra, ahonnan vendégeink egyből hazautaztak.

Összefoglalás

Diákjaink alaposan megismerkedtek a délvidéki magyarok történelmével és jelenével. A vendégszeretet, a gyönyörű természeti és történelmi helyszínek mind-mind maradandó élményt jelentettek. Meghatározó volt Délvidék történelmi, vallási és kulturális emlékeinek felkeresése Zombortól Aracsig. A vendégiskola csoportja megismerkedett Kaposvárral és a Balatonnal. A két iskola szakmai együttműködése jegyében közös projektmunka készült: az aracsi pusztatemplom makett-tervét a Tóthfaluban épülő Mini-Délvidék elnevezésű projekt tudja majd hasznosítani.

A jövőben lehetőség szerint szeretnénk folytatni az együttműködést.

Lévai Tamás

Határtalanul! projekt vezető

Megjelent Henth Ferdinánd kötete!

2017.06.19 09:26

Kedves látogatók!

Megjelent iskolánk egykori tanulójának, könyvtárunk rendszeres látogatójának első verses- és novelláskötete.

Henth Ferdinánd 2014-ben végzett a C osztályban, informatika szakirányon. Irásai rendszeresen megjelentek az iskolaújságban. Jelenleg a Pécsi Egyetemen tanul.

A kötetről érdeklődni a szerző facebook oldalán lehet.