Határtalanul! - „Kalandozás Délvidéken és Dunántúlon” 2017. május - június

Video:

www.youtube.com/watch?v=N30cD2qrIUQ&feature=youtu.be

HATÁRTALANUL! PROGRAM A GÉPÉSZBEN

„KALANDOZÁS DÉLVIDÉKEN ÉS DUNÁNTÚLON”

2017. MÁJUS – JÚNIUS

Iskolánk idén negyedszer vett részt az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott Határtalanul! programban, amely során egy határon túli magyar iskolával kell együttműködni. A projekt célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, szakmai és személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése két kirándulás során.

Idén az Eötvös – hasonlóan a 2015-ös projekthez - a szerbiai, magyarkanizsai Beszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközponttal kötött együttműködést.

Az előkészítő órákon Zsom János tanár úr által diákjaink alaposan megismerkedtek Délvidék és Szerbia történelmi múltjával, kultúrájával és jelenlegi helyzetével.

1.kirándulás

Elsőként, 2017. május 8 –11. között a kaposvári iskola 10/C –s tanulókból álló csoportja látogatott Délvidékre. Az első nap Horvátország felől közelítettük meg Zombort, az egykori Bács-Bodrog vármegye székhelyét. Ebédeltünk egy középiskola menzáján, aztán városnézés következett. A Városházán megtekintettük a zentai csatáról készült hatalmas méretű festményt. Ezután Topolyára utaztunk, ahol a Tájházat és a Kovácsmúzeumot néztük meg. Este érkeztünk a szállásra, Tóthfaluba.

Másnap a magyarkanizsai iskola csoportjával együtt indultunk Zalánkeménhez, ahol a Tisza a Dunába torkollik. Útközben megálltunk Újvidéken, ahol ebédünk (pljeszkavica) felvétele után megnéztük a főteret, és bementünk a Mária Neve Nagytemplomba. A buszból megcsodáltuk a péterváradi erődítményt is, amely a Bánk bánból ismert Petur bánról kapta a nevét. Ezt követően elindultunk a Szerémségbe, a ma már elfeledett, egykor a legjobbnak számító borvidék érintésével Karlócán a buszból megnéztük a Béke Királynője templomot, melyet az 1699-es békekötés helyszínére építettek. A zalánkeméni kikötőnél az ebéd elfogyasztása után egy órás hajózás következett a Duna-Tisza torkolatában. Visszafelé másik útvonalon mentünk a Bánságba, az aracsi pusztatemplomhoz. A 13. századi monumentális templomrom a puszta közepén fekszik, egy göröngyös bekötőúton lehet megközelíteni. Itt közösen megkoszorúztuk a kopjafát, és hazaindultunk Tóthfaluba.

Szerdán a szállásunk közelében fekvő Szabadkára látogattunk. A híres piacon bevásároltunk mindenféle hasznos és értékes termékből, majd a városközpontba mentünk, ahol a gyönyörű, szecessziós stílusú Városházát és Kosztolányi Dezső szülőházát néztük meg. Az író, költő szobránál koszorúztunk is.

Délután a Tóthfalun elköltött ebéd után a magyarkanizsai partneriskola fogadott minket. A kirándulásokon részt vevő osztályuk bemutatta saját munkáit és a műhelytermeket. Ezt foci követte, amit a vendégcsapat nyert nagy fölénnyel. Közben a tanárok igazgatói értekezleten vettek részt… . A kanizsai diákok tartottak még egy rövid városnézést a gépészeseknek, majd visszamentünk szállásadónkhoz.

Utolsó nap Zentára utaztunk, ahol a városnézés során felmentünk a Városháza kilátójába. Ugyanitt az 1697-es zentai csata makettjét csodálhattuk meg egy előadás kíséretében. Délben ebéd, majd búcsúzkodás után hazaindultunk Kaposvárra.

2.kirándulás

A második kirándulásra június 6 – 9. között került sor. A első napon a magyarkanizsai iskola 27 fős csoportja tett egy kitérőt Szigetváron, a Szulejmán emlékműnél. A késői ebédet rögtön foci követte a Virág utcai tornateremben. A vendégiskola két csapatot alakított ki, a gépészesekkel együtt így hármas bajnokság zajlott: minden csapat kétszer játszott mindkét ellenfelével. Nagy küzdelem folyt a miniatűr méretű kapukra, végül a vendégek tizedikes csapata győzött, megelőzve a tizenegyedikeseket és az házigazdákat.

Másnap reggel a rómahegyi szállásról gyalog érkeztek vendégeink a TISZK-be, ahol Krénusz Ernő tanár úr vezetésével körbejárták a különböző tanműhelyeket. A nézelődés mellett szakító vizsgálatot és szívósságmérést is végeztek. Utána a Pázmány utcai épületben igazgató asszonyunk fogadta a csoportot. A programban részt vevő gépészes osztály a könyvtárban tartott bemutatót az iskoláról, a szakmákról és az első kirándulásról.

Ebéd után fakultatív programként vendégeink egy része a Salazar bosszúja című filmet nézte meg a moziban, a többiek addig szabadon lófrálhattak. Mivel senki sem tévedt el, a film után Puskás Béla helytörténész vezetésével hosszú városi sétára indultunk az egykori vár helyétől (ma Pláza) az Ady és Fő utcán. Megnéztük a felújítás alatt álló Színházat, a Dorottya Hotelt, a Zsolnay kutat, a szobrokat és egyéb műemlékeket.

A harmadik nap reggel elutaztunk Fonyódra. Itt kezdésként felgyalogoltunk a Várhely kilátóhoz, ahonnan kedvünkre gyönyörködhetünk a panorámában. Utána visszasétáltunk a parthoz, ahol kötetlen strandolás volt a program.

Pénteken a taszári Hely- és Repüléstörténeti Kiállítást tekintettük meg bő két óra alatt. Az egykori laktanyában Kontsagh Sándor és Tarlósi József nyugdíjas katonatisztek mutatták be a kiállított repülőgépeket, azok működését, legfontosabb alkatrészeiket, illetve meséltek csodálatos vagy éppen elrémisztő történeteket katonakorukból. Ebédre éppen visszatértünk Kaposvárra, ahonnan vendégeink egyből hazautaztak.

Összefoglalás

Diákjaink alaposan megismerkedtek a délvidéki magyarok történelmével és jelenével. A vendégszeretet, a gyönyörű természeti és történelmi helyszínek mind-mind maradandó élményt jelentettek. Meghatározó volt Délvidék történelmi, vallási és kulturális emlékeinek felkeresése Zombortól Aracsig. A vendégiskola csoportja megismerkedett Kaposvárral és a Balatonnal. A két iskola szakmai együttműködése jegyében közös projektmunka készült: az aracsi pusztatemplom makett-tervét a Tóthfaluban épülő Mini-Délvidék elnevezésű projekt tudja majd hasznosítani.

A jövőben lehetőség szerint szeretnénk folytatni az együttműködést.